skip to Main Content
3D-opetuspelihaaste: Kaupunkimallit Oppimisen Alustana

Opetuspelihaaste: kaupunkimallit oppimisen alustana

Helsingin kaupunki järjestää opetuspelien haastekilpailun yrityksille. Kuinka 3D-kaupunkimalleja voidaan käyttää opetukseen soveltuvissa hyötypeleissä ja kuinka peliteknologia voidaan yhdistää innovatiiviseen uudenlaiseen oppimiseen? Haasteen virtuaalimallit ovat Kalasatama, Mustikkamaa, Korkeasaari-alue sekä Eliel Saarisen historiallisen Munkkiniemi-Haaga – suunnitelman virtuaalimalli.

Kilpailualueiden mallit ovat käytettävissä Unity-alustalla Umbra Composit-palvelun kautta. Kilpailun voittaja pääsee jalostamaan tuotettaan helsinkiläisessä koulussa yhdessä loppukäyttäjien kanssa.

Mitä haetaan

Kilpailulla haetaan oppimiseen soveltuvaa hyötypelikonseptia. Oppimisympäristön ei siis tarvitse olla valmis, vaan jatkotyössä tuotetta kehitetään yhdessä käyttäjien kanssa.

12.6.2018 järjestettiin haastekilpailuun osallistuville tiimeille kiihdyttämö-workshop, jossa tekniset ja pedagogiset asiantuntijat sparrasivat tiimejä eteenpäin konseptiluonnosten kanssa. Ehdotuksen voi jättää ja haastekilpailuun osallistua, vaikka ei olisi osallistunut tilaisuuksiin touko- ja kesäkuussa. Tiimit jättävät ehdotuksensa viimeistään 13.8.2018 ja voittaja julkaistaan elokuun lopulla pidettävässä tilaisuudessa. Voittaja pääsee kehittämään tuotettaan sovitun helsinkiläisen koululaisryhmän kanssa.

Kilpailuvoitto ei suoraan johda varsinaisen oppimisympäristön hankintaan, joka on tästä kilpailusta erillinen hankinta.

Miten mukaan?

Haasteet julkaistiin 28.5.2018 12:00 Tiedekulmassa (Helsinki Think Companyn tilat) Helsingissä. Tilaisuuden tallenne on katsottavissa täällä.

Tilaisuudessa esiteltiin myös tekniset alustat.

Umbra-tilin avaaminen

– Klikkaa itsesi tänne (http://info.umbra3d.com/request-access-to-umbrafied-helsinki) ja luo itsellesi Umbra-tili
– Umbra kutsuu sinut osaksi Helsinki-projektia kun kirjaudut sisään ensimmäisen kerran (käyttäjät pyritään kutsumaan Helsinki-projektiin seuraavana työpäivänä, 24h kuluessa)
– Tämän jälkeen voit katsella Eliel Saarisen kaupunkimallia sekä Kalasataman digitaalista kaksosta Applen iOS-laitteilla (ARKit-yhteensopivat), Microsoft HoloLensillä tai tietokoneesi internet-selaimella.
– Kolmannen osapuolen kehittäjät voivat käyttää Unity-pelimoottoria kehittääkseen 3D datan päälle omia applikaatioitaan
Käyttöopasteita löytää täältä ja lisäkysymykset voi lähettää osoitteeseen support(a)umbra3d.com

Lopulliset kilpailuehdotukset on toimitettava viimeistään 13.8.2018. Latauslinkki lähetetään osoitteeseen hanne.laasonen(a)hel.fi.

Ehdotusten tulee sisältää vähintään seuraavat aineistot:
1. Tiimin yhteystiedot ja jäsenet
2. 1-3 sivun kuvaus konseptista, A4 vaaka PDF
3. max 3 min esittelyvideo konseptista

Voittaja valitaan ja julkistetaan elokuun lopulla järjestettävässä tilaisuudessa Helsingissä, jossa kolme kärkitiimiä pitchaa konseptinsa.

Helsingin kaupungilla on oikeus esitellä kilpailuehdotuksia omilla verkkosivuillaan ja Helsinki-kanavan videotallenteilla. Tekijänoikeus ehdotuksiin on tekijätiimeillä.

Valintakriteerit:
1. Konseptin sisällöllinen kokonaisuus, 30 pistettä
a. Pelilliset elementit soveltuvat erityisesti oppimiseen koululaisille
b. Ratkaisu on helppokäyttöinen ja selainpohjainen
c. Sovellus ohjaa käyttäjää ja käyttö ei edellytä opettajan läsnäoloa

2. Konseptin innovatiivisuus, 30 pistettä
a. Konsepti luo uusia synteesejä tai näkökulmia teknologian hyödyntämiseen.
b. Ratkaisu tuottaa elämyksiä sekä tietoa, ja on kiinnostava myös visuaalisen
wow-efektin jälkeen
c. Oppimisympäristön täytyy kestää aikaa

3. Ratkaisun skaalautuvuus, 25 pistettä
a. Ratkaisun toimivuus eri ikäryhmille
b. Ratkaisun muunneltavuus ja pelillisten elementtien skaalautuvuus

4. Toteuttajat ja resurssit, 15 pistettä
a. Tiimillä on mahdollisuudet osallistua aktiivisesti tuotteen yhteiskehittämiseen

Lue tarkempi kuvaus prosessin etenemisestä täällä.

Eliel Saarisen Munkkiniemi-Haaga suunnitelma 1915 on suomalaisen kaupunkisuunnittelun kirkkaimpia helmiä.  Vain vähäisiltä osin toteutuneen suunnitelman pienoismallia rakennettiin Hviträskin ateljeessa aikanaan lähes kolme vuotta. 3D-virtuaalimallin on toteuttanut Helsinki 3D+ tiimi vuonna 2017. Katsele virtuaalimallia täällä.

Kalasatama – Mustikkamaa – Korkeasaari  3D-virtuaalimalli perustuu kesän 2017 ilmakuvaukseen ja se on tällä hetkellä yksi tarkimpia kolmioverkkoteknologialla toteutettuja kaupunkimalleja maailmassa. Malli julkistettiin haastetilaisuudessa ja on katsottavissa täällä.

Järjestäjät: 6Aika: Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt – ja Avoimet Innovaatioalustat –hankkeet sekä Helsingin kaupungin Helsinki 3D+, NewCo Helsinki ja Start North oppimis- ja innovointialusta.

Lisätietoja: Projektikoordinaattori Hanne Laasonen  /  6Aika: Tulevaisuuden älykkäät oppimisympäristöt, hanne.laasonen(a)hel.fi, puh. 040 193 8461.

Back To Top