Espoolaisia ja turkulaisia 1.-2. luokkalaisia mukana kehittämässä kyberturvallisuuspeliä yhdessä CGI:n kanssa – Oppimisen uusi aika

Spoofy-niminen kyberturvallisuutta käsittelevä peli julkaistiin 27.11. Pelin idea tuli CGI:ltä ja mukaan haettiin oppilasryhmät Espoosta ja Turusta kehittämään peliä yhdessä yrityksen kanssa. Molemmista kaupungeista valikoitui  kaksi luokkaa mukaan projektiin, ja keväällä pidettiin oppilaiden ja yrityksen edustajien tapaamiset. Tapaamisissa ideoitiin peliä, ja oppilaat pääsivät vaikuttamaan esimerkiksi pelin värimaailmaan ja sisältöihin.

Yhteiskehittäminen tuo mukavaa vaihtelua koulun  arkeen

Elokuussa Juvanpuiston koulun 2. luokkalaiset pääsivät testaamaan peliä ensimmäistä kertaa. Pelin ideana on tutustuttaa lapset kyberturvallisuuteen, ja opettaa turvallisia tapoja käyttää internetiä. Useat kakkosluokkalaiset eivät ole vielä kovin aktiivisia internetin käyttäjiä. Pelissä liikutaan hahmolla, joka tapaa erilaisia henkilöitä ja pulmia, ja joita ratkomalla pääsee pelissä eteenpäin.

Lasten mielestä on ollut kivaa olla mukana kehittämässä peliä. Juvanpuiston koulun opettajan Kati Männistön mukaan yhteiskehittäminen on sujunut mukavasti ja yrityksen kanssa on ollut helppo sovittaa esimerkiksi tapaamiset normaaliin arkeen. Männistön mukaan oppilaat ovat olleet positiivisin mielin mukana testaamassa peliä, ja testaamisen ansiosta nousi keskustelua esimerkiksi siitä, kuinka peli saataisiin pelattavammaksi oppilaille, joilla ei ole vielä kunnollista lukutaitoa.

Spoofy-kyberturvallisuuspeli on Juvanpuiston 2. luokkalaisten mielestä ollut kiva, koska sen kautta oppii lukemaan ja se opettaa nettikäyttäytymistä ja sitä pelatessa joutuu käyttämään aivoja. Oppilaiden mielestä peli on tarjonnut paljon uusia juttuja, mutta ne ovat olleet helposti ymmärrettäviä.

Turun Yli-Maarian koulun 2.-luokan opettaja Suvi Kallion mukaan on ollut hienoa päästä mukaan pelin suunnitteluun jo alusta alkaen. Aihetta lähestyttiin monista eri näkökulmista ja oppilaat pääsivät vaikuttamaan mm. pelin graafiseen ilmeeseen, sisältöihin ja terminologiaan. Kallion mukaan oppilaat ovat olleet todella innolla mukana. He ovat kokeneet pelin innostavaksi ja jännittäväksi seikkailuksi, jossa opitaan tärkeitä taitoja. Syksyllä peliä testasivat myös muut koulun alkuopetusluokat.

Osallistuminen ei jäänyt vain yhteen kertaan

Toukokuun ideointityöpajojen jälkeen pelin eri versiota testattiin syksyllä kouluilla. Palaute ja kehitysehdotukset lähetettiin koululta kehittäjille. Projekti huipentui marraskuun lopussa, kun oppilaat pääsivät mukaan pelin julkaisutilaisuuteen CGI:n pääkonttorille Helsingin Pitäjänmäkeen, ja näin näkemään oman osallisuutensa vaikutukset lopulliseen tuotteeseen.

Lue CGI:n tiedote tästä: https://www.cgi.fi/fi/uutiset/alakoululaiset-saavat-mobiilipelin-digiturvataitojensa-treenaamiseen

spoofy_1080x1080_fi_v1-300x300-9115500kuva-somejuttuun-225x300-4563095somejuttu-225x300-1078171